Skąd jesteśmy, dokąd zmierzamy? Rozmowa z CEO Decayeux, Antoine Decayeux

Francuska firm Decayeux, której jest Pan Dyrektorem Zarządzającym jest jednym z liderów rynków w zakresie skrzynek pocztowych i inteligentnych rozwiązań instalowanych w wejściach do budynków. Jaka była Wasza droga do tego miejsca?

Jesteśmy firmą rodzinną. Powstaliśmy w 1872 roku i początkowo zajmowaliśmy się wyłącznie produkcja zamków. Pierwszą transformację przeżyliśmy w latach 50-tych, projektując skrzynki pocztowe. Po wprowadzeniu we Francji norm dotyczących wymiarów skrzynek pocztowych w 1979 roku odnotowaliśmy ogromny wzrost. Produkcja rosła, rozpoczęliśmy ekspansję na innych europejskich rynkach – w Niemczech czy w Europie Wschodniej. Przejmowaliśmy kolejne firmy, których działalność była kompatybilna z naszą. 15 lat temu zainwestowaliśmy w polską firmę z dużą tradycją – FANA. Dziś jest ona ważnym elementem naszej strategii i pomaga nam docierać do Europy środkowo-wschodniej. Jednocześnie musieliśmy dbać o rozwój portfolio, gdyż same skrzynki na listy nie są produktem, który jest w stanie zapewnić niekończący się wzrost. Zrozumieliśmy, że kluczem do sukcesu jest oferowanie kompleksowych, inteligentnych rozwiązań dla budynków. Tak powstał MyColisBox. Jest to paczkomat podłączony i wyposażony w system informatyczny, który umożliwia dostarczanie paczek do: domów, firm, urzędów miast czy kampusów. Proces wygląda tak: przewoźnik zostawia paczkę, generuje kod, wybiera odbiorcę, któremu chce dostarczyć tę paczkę, wybiera rozmiar pudełka, którą można otworzyć i zostawia paczkę w środku. Następnie wysyłany jest SMS do osoby oczekującej na dostarczenie. To coraz popularniejsze rozwiązanie chcemy promować także poza Francją. Inną innowacją była platforma do zarządzania budynkiem – Walter. Dzięki niej mieszkańcy mogą komunikować się ze sobą, powiadamiać zarząd wspólnoty mieszkaniowej o usterkach czy innych zagrożeniach np. za pośrednictwem aplikacji i cyfrowej tablicy ogłoszeń umieszczonej w holu budynku.

Wygląda to na dużą rewolucją na przestrzeni ponad 100 lat?

Tak, rzeczywiście musieliśmy się zmienić, ale największa zmiana dokonała się w ostatnich kilku latach. Dziś naszą strategią jest zostanie liderem w zakresie aranżowania wejść do budynków. We Francji już ponad 1000 budynków zostało przez nas zaprojektowanych. Dostarczamy jeden system do zarządzania, którego opcje są niemal nieograniczone – mówimy o automatycznym odbiorze poczty, rozwiązaniach dla zarządców nieruchomości wynajmowanych na platformach typu Airbnb, zarządzaniu windami, interkomach, czy nawet systemach krótkoterminowego najmu sal konferencyjnych dla mieszkańców. Idea jest prosta – dziś kupując apartament oczekujemy nie tylko doskonałej lokalizacji nieruchomości czy dobrego układu mieszkania. Chcemy funkcjonalnego budynku, który będzie realizował różne potrzeby. Dodatkowo wejście do budynku musi być bezpieczne i, co równie ważne, estetyczne. Nasze biznesy i nasze marki zostały na nowo zdefiniowane. Decayeux to nadal firma rodzinna przywiązana do swoich wartości, która jednak zmieniła swoją wizję. Chcemy kontynuować cyfrową transformację przy jednoczesnym poszanowaniu naszej tradycji przemysłowej.

Jak wygląda Wasza produkcja?

W zakładach FANA produkujemy skrzynki w stali ocynkowanej malowanej na życzenie klienta na jeden z dostępnych kolorów RAL, a ostatnio rozpoczęliśmy produkcję skrzynek ze stali nierdzewnej. We Francji pracujemy nie tylko ze stalą, ale także z drewnem. Mamy własne zakłady drzewne i możemy swobodnie łączyć te materiały, oferując nie tylko funkcjonale, ale także piękne produkty. Wejścia do budynków to zawsze wizytówka inwestycji. Naszym celem jest, by ta wizytówka była doskonała. Zatrudniamy 650 osób, a kilkanaście z nich pracuje w dziale R&D. Ciągle pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które będą ułatwiać życie mieszkańcom inwestycji.

Co zatem czeka branżę w nadchodzących latach?

W świecie budynków najbardziej widocznym trendem będzie cyfryzacja i automatyzacja. Mamy już inteligentne mieszkania, czas na inteligentne budynki. Warto jednak pamiętać, że innowacje mają sens tylko wtedy, gdy są istotne i użyteczne. Sam jestem inżynierem i dużo czasu poświęcam na rozwój naszej oferty. Praca nad nowymi produktami sprawia mi radość, a jednocześnie pozwala być blisko zespołu. Chciałbym też podkreślić, że dla całej Grupy Decayeux niezwykle ważny jest rozwój zrównoważony. Ochrona klimatu, naszej planety to dziś obowiązek każdego przedsiębiorstwa. Dlatego regularnie redukujemy nasz ślad węglowy, zrezygnowaliśmy na produkcji z urządzeń hydraulicznych wykorzystujących olej i stawiamy wyłącznie na energię elektryczną. Nasze ekologiczne podejście przejawia się również w bieżącej działalności firmy – nie używamy opakowań plastikowych, oszczędzamy wodę, segregujemy śmieci. Troska o nasze środowisko to idea, która motywuje nas do tworzenia nowych, bardziej przyjaznych, efektywnych produktów.

Udostępnij:

Czytaj także

Jak wdrażamy na rynek nowe produkty?

Należąca do francuskiej firmy DECAYEUX, polska marka Fana, wyróżnia się wprowadzaniem na rynek innowacyjnych produktów, które rewolucjonizują branżę skrzynek pocztowych i systemów związanych z wejściami głównymi do budynków. Jak wygląda

Czytaj więcej »